Ik kreeg vorige week de vraag:’ Niet lullig bedoeld hoor Daph, maar waarom heb JIJ dan zoveel volgers? En waarom willen bedrijven dan zo graag met JOU samenwerken?’ Ik besloot om deze vraag niet alleen tegen die persoon te beantwoorden, maar om hier een blog over te schrijven! Let’s read on! Waarom heb jij nou zoveel volgers? Waarom willen bedrijven graag met jou samenwerken?
Waarom heb jij nou zoveel volgers? Waarom willen bedrijven graag met jou samenwerken?
Ik zal eerst een korte intro geven over wat hier precies mee bedoelt wordt. Als blogger/ social influencer heb je een groot bereik met je kanalen en dit is voor veel bedrijven erg interessant, omdat ik met mijn kanalen een grote doelgroep voor hen kan bereiken. Natuurlijk is het leuk voor mij om gratis producten en een financiële toevoeging eraan over te houden, maar voor bedrijven werkt dit net zo. Promotie via een social influencer is namelijk vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld een advertentie in een tijdschrift of reclame op tv.
Waarom heb jij nou zoveel volgers? Waarom willen bedrijven graag met jou samenwerken?
Maar waarom dan ik?
Toen ik deze vraag kreeg, heb ik hier toch even over na moeten denken voor ik hier goed antwoord op kon geven. Waarom kiezen bedrijven mij om mee samen te werken? Allereerst heb ik een bereik opgebouwd aan de hand van social media met mensen die mij daadwerkelijk interessant vinden om te volgen. Misschien omdat ik leuke foto’s heb, maar misschien ook (en dat hoop ik) ter inspiratie als het gaat om een gezonde levensstijl hanteren en de wijze waarop ik dit doe! Het draait niet alleen om mooie foto’s, maar ook om de persoon erachter.
Mijn kanalen zijn gegroeid, omdat ik onderhand alweer vier jaar geleden ben gestart met een gezonde levensstijl, waarbij ik 11 kilo ben afgevallen. Dit heb ik gedaan door gezonder te leven, veel te sporten en de juiste balans te vinden. Ook vanwege het feit dat ik nu 25.000 volgers heb op Instagram, maakt dat het nog interessanter voor bedrijven om een samenwerking te starten.
Samenwerking zijn toch zo makkelijk?
Allereerst vind ik het belangrijk om aan te geven dat samenwerkingen via Social media en mijn blog helemaal niet zo makkelijk zijn als dat veel mensen denken. Je moet echt werk verrichten, wil je leuke samenwerkingen aan kunnen gaan en wil je deze laten continueren. Het is geen simpele taak die je even tussendoor uitvoert en waar je alleen maar van kan profiteren.
Stappen verrichten voor een samenwerking
Om leuke samenwerkingen aan te gaan en relaties op te bouwen met bedrijven, is het voor mij heel belangrijk om goed werk af te leveren. Het gaat erom dat bedrijven voor jou kiezen met een reden en dit wil je graag naar voren brengen. De ene keer verwacht iemand een leuke sportoutfit op de foto en de andere keer een fashionlook waarbij alle kleding duidelijk in beeld komt, het liefst met zonlicht, duidelijke merken zichtbaar en alle hashtags en @ aanwezig!
Precisie
Soms gaat er een hele tijd aan vooraf, voordat ik de JUISTE foto voor een samenwerking heb gemaakt. Het is niet 1 foto en klaar. Een hele serie moet geschoten worden, wil ik een leuke foto hebben, haha!
Nee, ik vind het belangrijk dat de foto kwalitatief goed is en dat het product duidelijk in beeld staat. Daarnaast wil ik het er niet te dik boven op leggen dat alles een samenwerking is, want dat komt te commercieel over. De juiste balans vinden is daarbij dus van belang. Ik probeer ook gewoon leuke vakantiefoto’s en geen samenwerkingsfoto’s te plaatsen. Zo blijf je dicht bij jezelf en het blijft ten slotte een leuke bezigheid en zo wil ik het ook houden. Het moet voor mij niet als een verplichting gaan voelen.
Wat houd ik over aan een samenwerking?
Ik ga niet liegen, samenwerkingen verdienen goed. Maar dit is ook pas vanaf een bepaald moment. Voorheen deed ik alles vanuit een hobby waarbij ik gewoon een leuke blog schreef voor mezelf en voor mijn volgers. De foto’s waren ook meer ter inspiratie en dat doe ik natuurlijk nog steeds. Maar het begint als iets wat je echt heel leuk vind, waardoor het niet als verplichting voelt en zeker niet met de intentie om er geld mee te verdienen.
Op het moment dat ik 7.000 volgers had en wat bereik kreeg met mijn blogs, kwamen aanvragen binnen. Eerst leuke kleine producten om te testen of wat kleding, maar naderhand kwamen de grotere samenwerkingen binnen.
Ik zeg het nog steeds, het is en blijft een passie waarmee mijn eerste doel niet is om geld te verdienen. Maar omdat er zoveel tijd en energie in gaat zitten, en het ook als soort baan wordt gezien, kan je er haast niet om heen om geen financiële bijdrage te verwachten.
Cashen ?
Per maand houd ik er nu een leuke bijdrage aan over. Het precieze bedrag is natuurlijk afhankelijk van de samenwerkingen, maar je kunt er wat boterhammen van kopen. 🙂 En daarbij werk ik 4 dagen in de week, dus het is niet mijn fulltime baan. Een soort bijbaantje dus!
Heb je meer vragen over hoe je dit wilt aanpakken of hoe je moet reageren op samenwerkingen? Let me know. En nogmaals, waarom bedrijven mij vragen voor samenwerkingen? Ik zet me er 100% voor in en dat komt denk ik duidelijk naar voren. Daarnaast luister ik goed naar mijn volgers en naar de bedrijven waar ik mee samenwerk. That’s the key, I think! 🙂 Waarom heb jij nou zoveel volgers? Waarom willen bedrijven graag met jou samenwerken?
Volg jij mij al op Instagram of Facebook? Laat een berichtje achter! 🙂
X Dailydoseofdaph X Daphne Sonneveld