Ten eerste, het is een raar woord; influencer, maar zo noem je het nou eenmaal. Waarom kan het inzetten van influencers goed zijn voor je bedrijf? Het brengt namelijk veel voordelen met zich mee. Let’s read on. Waarom het inzetten van influencers goed kan zijn voor je bedrijf
Waarom het inzetten van influencers goed kan zijn voor je bedrijf
Allereerst zal ik in het kort uitleggen wat een influencer nou precies is. “Een influencer is een persoon of een groep personen die meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren. Daarnaast bevinden zij zich centraal in een sociaal netwerk, hebben zij een groot bereik en veel overtuigende kracht’’.
Dit is in het kort wat een influencer doet en is. Ik noem mijzelf ook een influencer en dat is dan niet omdat ik vind dat ik de beïnvloeder ben voor mijn volgers, maar ik kan ze wel op de hoogte houden van de nieuwste collecties, technische snufjes en lifestyle of cosmetica. Ik vind het super om te horen dat iemand een kledingstuk of make-up artikel heeft gekocht omdat ik laat zien hoe het werkt of hoe het eruit ziet. Als dit iemand kan helpen, dan is dat natuurlijk tof. Het is niet dat je persee een product door iemand zijn neus wilt boren, ik ga ook alleen samenwerkingen aan met bedrijven waar ik zelf achtersta. zodoende creëer je een beeld naar je volgers waarbij zij weten welke stijl jij hanteert en waar je echt positief over bent.
Waarom kies je voor een influencer?
Als bedrijf is het aan te raden om eens te wisselen wat betreft communicatiemogelijkheden. Zo zijn er de laatste tijd veel bedrijven die openstaan voor iets nieuws, zoals een influencer. Je kunt een influencer namelijk inzetten op kanalen waar jij als bedrijf wellicht nog niet je doelgroep op bereikt en hier kan een influencer met meer dan 10.000 volgers zeker voor zorgen. Je komt er misschien wel achter dat jouw doelgroep zich meer op Instagram of blogs bevindt dan bijvoorbeeld op Facebook.
Op wat voor manier kan je een influencer inzetten?
Een influencer kan je op verschillende manieren inzetten, maar de meest gebruikelijke is via Instagram, bloggen of via events. Bij kledingmerken geven ze bijvoorbeeld kleding weg in ruil voor een foto op Instagram. Daar kan je natuurlijk over onderhandelen en bepalen of de influencer 1 of 2 foto’s plaatst en of er ook een story wordt geplaatst. Nog meer resultaat levert het op als je ook nog eens een blog laat plaatsen. Zo komt je merk vaker terug op de kanalen van een influencer en stijgt het vertrouwen van de doelgroep in de producten/diensten van het merk.
Wat kost een influencer?
Tegenwoordig is het steeds normaler dat een influencer ook geld vraagt voor haar/zijn diensten. Toch is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel je kan vragen of hoeveel je moet bieden. Iemand met 10.000 volgers op Instagram kan natuurlijk niet evenveel vragen als iemand met 30.000 of 100.000 volgers. Meestal wordt de richtlijn gehanteerd van ongeveer 1% van de hoeveelheid volgers, wat je per foto kan vragen. Zo kan je dus met 40.000 volgers 400 euro per foto vragen. Daarnaast heb je natuurlijk ook de statistieken die meetellen, zoals de hoeveelheid views en likes. Haal jij maar heel weinig likes binnen op een foto, kan je ook niet verwachten dan een bedrijf je veel gaat betalen. Zodoende kan je altijd een gesprek aangaan met de influencer hoeveel budget beschikbaar is en wat je hiervoor terugziet.
Hoe kies je de juiste influencer?
Allereerst is het belangrijk om te kijken wie jouw doelgroep is en waar je je op wilt richten. Richt je je meer op sport? Dan zoek je op Instagram meer sport gerelateerde influencers. Dit doe je bijvoorbeeld door op merken te kijken welke personen zij taggen in hun foto, meestal zijn dit ook influencers en zo scroll je door tot je de juiste hebt gevonden. Daarnaast kan het ook belangrijk zijn in welke plaats de influencer actief is. Richt jij je meer op Amsterdam? Dan is het belangrijk dat de Instagrammer daar veel van zijn volgers heeft zitten. Al deze gegevens kan je via Instagram statistieken achterhalen en zorgen voor meer duidelijkheid.
Tot slot
Een Influencer kan ervoor zorgen dat jij meer bekendheid creëert voor je merk en kan tevens zorgen voor meer verkopen of nieuwe klanten. Mag het wel duidelijk zijn, dat een influencer die kan garanderen dat jij een % nieuwe klanten binnenhaalt. Dit kan je ook niet duidelijk meten. Aan de hand van de statistieken van een blog en een foto kan jij als bedrijf weten hoeveel mensen de campagne hebben gezien en dit is relevant. Het aantal klanten dat nieuw binnenkomt, weet jij nooit van of deze via de Influencer is gekomen of niet. Alleen als hij/zij een kortingscode heeft gebruikt om bijvoorbeeld een product te kopen. Maak dus niet snel de conclusie dat het niet heeft gewerkt omdat je hier geen klanten uit hebt weten te halen, dat kan je alleen weten aan de hand van de bekendheid van de views.