Zoals jullie wellicht weten, zit ik veel op Instagram en haal ik hier ook veel uit! Waarom is Instagram zo een belangrijk platform voor mij en wat levert het precies op? Waarom is Instagram zo belangrijk voor mij?
Waarom is Instagram zo belangrijk voor mij?
2 jaar later en 22.000 volgers verder. Instagram is een belangrijk medium, waar ik veel {lees: minstens 3 uur per dag} mee bezig ben! Veel? Dat zeker, maar het levert ook veel op. Niet alleen de vele samenwerkingen, maar ook de inspiraties die ik uit andere meiden haal en de vriendschappen die erdoor ontstaan. Want er schuilt veel meer achter het kanaal, dan alleen maar foto’s plaatsen.
Maar waarom is het zo belangrijk? Het begon bij het starten van mijn blog. Zoals jullie in mijn eerdere blogs hebben gelezen, zoals ‘ Wie is Daphne?‘ en ‘ Hoe krijg je meer volgers op Instagram?‘ ben ik gestart met mijn blog omdat ik een ervaring en passie wilde delen, hoe ik in 1,5 jaar tijd 11 kilo ben afgevallen en hoe ik mijn levensstijl heb omgegooid. Dit heb ik niet alleen via mijn blog gedeeld, maar ook via Instagram. Zo hebben verschillende platforms mij benaderd om mijn verhaal te doen en zo heb ik mijn eerste start gemaakt met de groei van mijn Instagram account. Ik vond het super om mensen te inspireren en om te laten zien welke oefeningen ik deed, wat ik at en wat voor (sport)kleding ik droeg.
Meer bereik creëren
Om meer bereik te creëren naar mijn blog toe, leek het mij verstandig om andere kanalen in te zetten zoals Facebook en Instagram. Het crosslinken van social media kanaal naar social media kanaal heeft zijn vruchten afgeworpen. De volgers groeide en ik was erg actief op mijn kanaal. Toch wilde ik meer uit mijn kanalen halen dan dat nu gebeurde.
Toch gaat hier veel tijd in zitten. Denk maar aan het maken van kwalitatieve foto’s waar een bedrijf ook echt wat aan heeft. Het is natuurlijk je doel om goede foto’s te maken die het bedrijf zelf ook gaat plaatsen op hun kanaal, zodat jij weer getagd wordt in die foto en daar weer de volgers vandaan kunt halen. (Jaja, hele strategieën zijn het!)
Wat kost Instagram mij?
Je zult wellicht denken dat het een makkelijk klusje is, af en toe wat samenwerkingen en leuke producten binnenkrijgen, op de foto zetten en klaar. Maar er zit veel meer achter dan dat. Van de reacties op de foto’s, algoritmes van Instagram, kwaliteit van de foto’s, welke hashtags gebruik je, welke tijden plaats je je foto, hoe vaak plaats je per dag/week? Moet je nog blogs schrijven? Hoeveel foto’s per bedrijf? Welke data heb je afgesproken met het bedrijf? Wat krijg je ervoor terug? Duurt de samenwerking langer? Is het een fijne samenwerking?
Ik heb 1 dag vrij in de week, om aan mijn samenwerkingen, blogs en social media kanalen te werken. Daarnaast deed ik een extra opleiding in online marketing, op deze vrije dag. Deze heb ik inmiddels gehaald! 🙂 Ook weer voor het vergroten van mijn kennis in de online wereld.
Er gaat dus niet alleen veel tijd en energie in zitten. Je moet ook bij zijn met de trends van nu als het gaat om social influencers, wat bedrijven precies verwachten van je en hoe je dit gaat aanpakken.
Wat levert Instagram mij op?
Nu lijkt het net of Instagram een straf voor mij is, maar het is natuurlijk begonnen als hobby en ik doe het ook met heel veel plezier! Het is iets wat bij mijn leven past en waar ik graag veel tijd voor vrij maak. Al het werk levert ook veel op. De leukste samenwerkingen, events, gratis producten en niet te vergeten alle leuke vriendschappen.
Samenwerkingen met bedrijven
Ik wordt vaak benaderd door bedrijven om een samenwerking te doen. Hierbij gaat het vooral om samenwerkingen in de zin van ‘gratis spullen’ krijgen en dit promoten op mijn kanaal. Ik startte natuurlijk met wat kleinere bedrijven, omdat mijn bereik nog niet zo groot was. Toch was het een groot voordeel dat ik ook een blog bijhield. Hier zijn bedrijven vaak nog meer in geïnteresseerd, dan alleen foto’s op Instagram.
Hoe pak je een samenwerking aan? Met een hoeveelheid van 10.000 volgers, kun je al benaderd worden door bedrijven om een samenwerking te doen, mits je goede foto’s maakt en past bij het bedrijf. Bedrijven zullen jouw benaderen, maar je kan ook eigenwijs genoeg zijn en zelf wat bedrijven mailen. Zo toon je initiatief en laat je jezelf zien. Ik mix het altijd een beetje. Als ik een bedrijf echt gaaf vind om mee samen te werken, stuur ik zelf af en toe een mailtje en andere bedrijven benaderen mij weer voor een samenwerking.
Op het moment dat een samenwerking tot stand komt, bespreek je samen de voorwaarden. Meestal gaat het om het plaatsen van bijvoorbeeld twee foto’s op Instagram, een Insta story en Snapchat story. Zelf merk ik wel dat grotere bedrijven je sneller benaderen als je boven de 20.000 volgers hebt. Dit is ook wel logisch, want 1 foto van jou bereikt maar liefst 20.000 mensen. Daarnaast helpen hashtags ook nog eens voor het bereiken van nog veel meer mensen. Een goedkopere manier van promotie bestaat er niet!
Proud! De leukste samenwerkingen
Samenwerkingen met bedrijven waar ik echt heel trots op ben, zijn met Daniel Wellington (kortingscode : ‘SONNEVELD15’), Body&Gym shop (kortingscode: ‘BODYENDAPHNE15’), Lululemon, Simply PR, Manfield, Women’s Best, NA-KD fashion en Duifhuizen.
Bij Daniel Wellington heb ik momenteel al drie horloges mogen ontvangen. De reden waarom sommige bedrijven langer een samenwerking met je aangaan, is het feit dat je kortingscode vaak wordt gebruikt. Hierdoor zien bedrijven dat zij veel aan jouw inzet hebben gehad, omdat de unieke code is gebruikt.
Met Body & Gym shop heb ik een langdurige samenwerking waar ik mijn supplementen en eiwitten altijd van krijg. Ik heb al veel eiwit-shakes geprobeerd, maar die van Body & Gym shop vind ik persoonlijk het lekkerst, omdat ze ook als gewone eiwit-shake lekker zijn. Dan voelt het niet als verplichting om een shake te nemen, maar is het daadwerkelijk een lekkere treat!
Daarnaast heb ik een super samenwerking met Lululemon gehad, waarbij ik de hele collectie mocht komen passen in de showroom om te kijken hoe de items stonden bij fitte meiden, in plaats van alleen de pasmodellen. Dat was super om te doen en hierna mocht ik wat items uitzoeken. Dit was echt de leukste samenwerking ooit, aangezien Lululemon 1 van de grootste fitness merken ooit is!
Ook met Women’s best heb ik een langdurige samenwerking, waarbij ik elke maand voor een bepaald bedrag leuke items mag uitzoeken en financieel wat krijg voor mijn foto’s.
Ik ga altijd alleen voor de bedrijven waar ik 100% achtersta en waar ik zelf ook echt wat zou kopen.
Vriendschappen opbouwen
Waarom is Instagram zo belangrijk voor mij? Niet alleen de leuke samenwerkingen en inspiraties die ik opdoe op Instagram zijn belangrijk, maar ook de vele vriendschappen. Op events kom je namelijk veel meiden tegen met dezelfde interesses en je gunt elkaar veel op Instagram. Zo groeien er vriendschappen uit, die erg belangrijk voor mij zijn. Zo weet je dat je dit niet alleen doet en dat er nog veel meer meiden zijn met dezelfde passie.
Motivatie, inspiratie en nog veel meer!
Instagram geeft mij veel motivatie om door te gaan met de dingen waar ik momenteel mee bezig ben. Ik hoop dat het nog vele leuke events en samenwerkingen oplevert en dat ik natuurlijk iedereen blijf inspireren.
Volg mij op Instagram: DaphneSonneveld
Snapchat: Daphne1309
Facebook: Dailydoseofdaph